יום רביעי, 25 בינואר 2017

מסתבר שלגוף יש חלקי חילוף



כמו כל אמא צעירה בהריון הראשון שלי עשיתי מחקרים וסקרים שונים בכל הנוגע להריון, לידה והתינוק. שאלתי, חקרתי ובדקתי עם אנשים, רופאים, אמהות, חכמת המונים ועוד בכל הקשור לחיים החדשים שאני בדרך אליהם. אחד הנושאים הקשים והשנויים במחלוקת היו שימור דם טבורי. שמעתי המון על הנושא וחקרתי אותו לא מעט, הן מבחינת מאמרים והן מבחינת מה זה מצריך ממני. בכל כנס הריון ולידה שמעתי על הנושא, בכל אתר ראיתי פרסומים ,בעצם הנושא לא חמק מעיני בשום מצב ונאלצתי לעמוד מול השאלה האם לשמר דם טבורי.
הרעיון של "סוג של ביטוח חיים" קסם לי, עם זאת באותה התקופה לא ממש הצלחתי להבין עד כמה באמת הדבר הזה חשוב ובסופו של דבר המחיר (שבתקופת ההריון הראשון שלי לא היה מסובסד בשום מצב) הכריע אותי והחלטתי לא לשמר. עם זאת כן בחרתי לתרום את הדם הטבורי למאגר הציבורי.
עברו שנים מאז ובינתיים ילדתי עוד שתי בנות (מתוקות להפליא) אך גם איתן לא שימרתי דם טבורי ותרמתי אותו למאגר הציבורי .האמת, חייתי עם זה בשלום עד שבוע שעבר.

בשבוע שעבר הגעתי אל הרצאה של טבורית- בנק הדם הטבורי על מנת לשמוע וללמוד לעומק את הנושא. היתה הרצאה מאת אישה מקסימה שסיפרה את הסיפור האישי שלה על הילדה הפרטית שלה שחלתה לפני הרבה שנים והיתה צריכה תרומת מח עצם. הסיפור האישי שלה העיף אותי שנים אחורה לאותו היום שבו הרימו יום תרומה נרחב בארץ עבור הילדה עמית קדוש לה חיפשו תורם מח עצם מתאים , אותו היום בו כל המדינה כמעט יצאה לבדוק אם יש התאמה, אותו היום בו גם אני ניגשתי לדוכן התרמה בקניון על מנת לתת דם ולבדוק האם אני מתאימה לתת תרומת מח עצם.
לא אשכח את אותו היום לעולם כיוון שהסיפור מאוד נגע לליבי, זוכרת את זה כאילו זה היה אתמול, ובעצם עבר עשור מאז. ואז ניצבת מולי אישה חזקה ומספרת על הבת שלה, עמית קדוש, שחייה ניצלו בזכות דם טבורי מהמאגר הציבורי בארצות הברית . ממש במקרה נמצא הדם הטבורי הזה ולאחר תלאות רבות שעברה המשפחה .כל זה היה נחסך אם רק היו משמרים דם טבורי (ככל הנראה). הסיפור הזה קצת זעזע אותי. הוציא אותי מאיזון . לאחר מכן למדתי על טבורית וכל נושא השימור דם טבורי. הופרכו מבחינתי המון מיתוסים ודעות שחשבתי אך התבדתי .

אז מה זה בעצם דם טבורי ?

דם טבורי זה הדם שנמצא בחבל הטבור במהלך הלידה, בין התינוק לשליה.
הדם הזה עשיר בתאי גזע אשר ברגע שימוש הם יכולים להפוך לכל תא בגוף.
תמיד חשבתי שלגוף אין חלקי חילוף, אז זהו שתאי הגזע שבדם הטבורי הם בדיוק
חומר הגלם לחלקי החילוף שלנו.
בזמן לידה ,אם לא משמרים את הדם הטבורי ולא תורמים אותו הוא פשוט נזרק.

ואם תורמים אותו ?

הדם הטבורי נכנס למאגר ציבורי ויכול לשמש כל אדם שיצטרך וימצא מתאים אך גם יכול לשמש לבקרת איכות של שאר הדמים בבנק( ליתר דיוק רק 30% מהמנות שנתרמו נשמרות באמת משיקולים שונים וביניהן שיקול תקציבי). 
מה שאומר שהדם שנתרם לא תמיד (ואפילו לרוב) לא ישמש לצורך ריפוי מחלה של התורם.
הדם הטבורי יכול להוות תרופה למחלות רבות להן אין תרופה...

איך משמרים אותו?

לאחר הלידה שואבים את הדם אחרי חיתוך חבל הטבור ואת הדם הזה משמרים.
ההליך אינו כואב ואינו מורגש כלל לשני הצדדים (היולדת והתינוק).
הדם שנשמר מועבר בקירור מתאים אל מעבדות טבורית בשיבא ושם עובר הקפאה בהליך
הדרגתי מותאם, מוקפא ונשמר.
חביות ההקפאה בטבורית.

אז אם זה כל כך יעיל וטוב, מדוע לא כולנו משמרים?

לדעתי זה בעיקר בגלל המחיר .
אותי זה מה שהכריע .
אך היום, מסתבר, יש החזרים של עשרות אחוזים מעלות השימור מקופות החולים השונות ומפוליסות הבריאות הפרטיות.
שווה לבדוק ולברר זכאות מול קופת החולים או טבורית או סוכן הביטוח.

ולמה טבורית ?

אם כבר השקענו ושימרנו את הדם היקר מפז הזה, לא כדאי שנשמר אותו במקום הכי בטוח?
בנק הדם הטבורי טבורית הינו בבעלות של בית החולים שיבא, תל השומר.
בעלות ממשלתית.
הוא ממוקם בתוך בית החולים ובפיקוח משרד הבריאות.
הבנק הוסמך ע"י ארגונים בינלאומיים בתחום ועובר בדיקות קפדניות שנתיות.
הטכנולוגיה הכי מתקדמת ואף מנות דם טבורי מהבנק הציבורי נבדקות כל הזמן על מנת
לבצע בקרות איכות למנות הדם הטבורי (כמו אלו שאני תרמתי) בכדי לבדוק את מנות
הדם ששומרו ע"י טבורית.

אפשר להקביל את זה לכסף - כמו שאת הכסף שלנו נשמור בבנק גדול, מוכר ומבוטח כך גם מומלץ לעשות עם הדם הטבורי אשר ניתן אפילו לאמר כי הוא יקר מכל סכום של כסף.כן, כעת לאחר שאני יודעת, שמעתי סיפור אישי וראיתי בעיני היכן וכיצד משמרים,כעת אני די מצטערת שלא שימרתי ומתפללת שלעולם לא נצטרך.
אך אם אתם בדיוק בפרשת דרכים ומתלבטים אם לשמר, אני ממליצה לשמר.עוד סוג של ביטוח חיים שלא נרצה לממש אף פעם אך כדאי שיהיה .
אגב למי שלא יודע, חייה של עמית קדוש, הילדה היפה עם העיניים הכחולות הגדולות ניצלו והיא כיום בת 13 אשר חוגגת את החיים שניתנו לה במתנה .
הכל בזכות אותה מנת דם טבורי שבמקרה נמצאה והתאימה .

שנדע רק דברים טובים .













אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה